5 tips til deg som sitter foran PC-en hele dagen


Kontorjobb skjerm

Stive skuldre, vond nakke, trøtte øyne og hodepine etter endt arbeidsdag? Da kan det være på tide å endre hvordan du jobber foran skjermen.

 

Det skal godt gjøres å komme seg gjennom en arbeidshverdag uten å se på en lysende skjerm med informasjon. Stadig flere vil fremover få jobber hvor mer og mer tid går til arbeid på datamaskinen. Denne måten å arbeide på har effektivisert mang en bransje, skapt grobunn for innovasjon og nye idéer samt ført oss lynraskt inn i fremtidens arbeidsmarked. Likevel kan man ikke påstå at alt er rosenrødt når det kommer til arbeid foran skjermer, men heller lyst og blått.

Det er ikke bare blålyset fra elektroniske skjermer som kan ha en negativ påvirkning på arbeidstagere som bruker store deler av tiden sin foran en skjerm. Alt fra hvordan man sitter, hva slags pauser man tar og hvilket utsyr man har tilgjengelig på arbeidsplassen kan påvirke – positivt som negativt. Her er 5 tips som kan bedre arbeidshverdagen til deg og dine ansatte.

 

1. Pass på å ha riktig utsyr på kontoret

I dag har de fleste arbeidsplasser med skjermbasert jobbing gått til innkjøp av smarte hev/senk-arbeidsbord. Dette er et utrolig godt initiativ, og dersom bedriften din ikke har hoppet på bølgen er det absolutt på tide! Å veksle mellom sitting og ståing på jobb kan ha svært positiv effekt for både kropp og sinn.

Du har kanskje lagt merke til stive skuldre eller ben som sovner dersom du blir sittende for lenge på samme sted? Eller kanskje du har følt på slitne knær når du har stått rett opp og ned hele dagen? Nøkkelordet her er variasjon. Varierer du mellom å sitte og å stå vil du kunne øke blodsirkulasjon samt få strukket på beina og slappet av. Og når du likevel er oppe kan du kanskje ta deg en gåtur rundt i lokalet? Godt for kroppen, og kanskje du får luftet hodet litt i samme slengen?

 

Les også: 6 tips som gjør lunsjen hyggeligere på jobb

 

En komfortabel kontorstol med god ergonomi, godt arbeidslys, smart oppbevaring og annet tilbehør bør også optimaliseres for en god arbeidsopplevelse på kontoret. Sitter du feil, jobber du i dårlig belysning eller har en rotete arbeidsstasjon? Da vil du sakte, men sikkert jobbe mindre effektivt og med mindre arbeidsglede.

 

2. Benytt deg av mulighetene du har

Det er enkelt å tenke at vi alltid skal kjøpe oss til bedre vaner, men det hjelper ikke alltid dersom innstillingen din ikke endres. Har du allerede gått til innkjøp av gode arbeidsbord, flotte stoler og funksjonelt tilbehør, er det ikke gitt at du tar dette i bruk på rett måte. Det er viktig å benytte seg av de gode produktene som utgjør en arbeidsstasjon. Dersom lysten forsvinner raskt kan det tyde på at alt ikke er lagt til rette.

Kontor tilpasset

Finn ut om gulvet er for hardt å stå på, og fører til at man heller vil bli sittende i kontorstolen. Er dette tilfellet kan det skaffes gode avlastningsmatter eller balansebrett. Med sistnevnte blir det ikke bare bedre å stå – for mange blir det også morsommere. Du får attpåtil en liten treningsrunde da balansebrett kan hjelpe deg med å trene kjernemuskulaturen. Det ligger som regel gode grunner bak valg om å ikke benytte seg av ulike funksjoner på arbeidsplassen, kan disse avdekkes vil det kunne føre til mer arbeidsomme og lykkelige ansatte.

 

3. Tilpass arbeidsområdet til hver enkelt ansatt

Alle mennesker er forskjellige, og vil jobbe best under ulike omstendigheter. Likevel finnes det visse tiltak en kan ta som er universale, men som må tilrettelegges for individer med tanke på spesifikke behov. Generelt sett er det alltid greit å påse at skjermen som brukes ikke reflekterer lys og bevegelser fra vindu. Derfor bør dataskjermer unngå motlys, og dagslys bør komme inn fra siden. Belysningen på kontoret bør gjøre det lettere å jobbe våkent og komfortabelt. Dette betyr at arbeidslamper med asymmetrisk lys bør være på plass, samt dimbare LED-lys i taket som kan innstilles til ulike behov. Det er også viktig ikke å sitte for nære skjermen. Optimal avstand er mellom 50 og 70 centimeter.

 

Les også: Slik gir du arbeidsplassen nytt liv

 

For den beste tilpasningen anbefales det å få hjelp og tips utenifra. Hos Form/Funk har vi en tidligere fysioterapeut som kan assistere med individuelle behov ved enhver arbeidsstasjon. Arbeidsområdet kan da bli stilt inn helt rett for hver enkelt, slik at slitasjeskader og stress på muskler og ledd kan unngås effektivt.

 

4. Vær varsom med mye skjermlys

Skjerm til frokost, lunsj, middag og kvelds gjør ikke bare øyne og hjerne mett på blått lys. Overdreven bruk kan også føre til helseplager som er mer alvorlige enn trøtte og irriterte øyne. Passer man ikke på, kan det blå lyset fra elektroniske skjermer føre til økt sjanse for kvalme, hodepine og stress. Ifølge Harvard Medical School økes også risikoen for alvorlige sykdommer som overvekt, høyt blodtrykk, diabetes, hjerte- og karsykdommer og til og med kreft.

Kontor skjermlys

Pass på å ta regelmessige pauser. Det anbefales faktisk å se vekk fra skjermen hvert 20 minutt, og helst fokusere på noe som er langt unna i 20 sekunder. Det er nemlig når vi lar blikket gli over omgivelser som er langt unna at øynene våre slapper mest av. Dette er både viktig og sunt for synet. Prøv gjerne også å begrense skjermbruk hjemme dersom hele arbeidshverdagen din består av å stirre på en skjerm.

 

5. Forebygg utenfor kontoret også

Det er ikke kun på kontoret man bør være flik til å passe på seg selv og kroppen sin. På fritiden har alle godt av å legge aksjer for fremtiden. Beveg deg nok, spis rett og slapp av. Husk å lade batteriene. Dersom du kjenner at rygg, nakke eller knær ikke er hva de en gang var – be om hjelp og ekspertise. Få tilrettelagt et godt treningsprogram og ikke undervurder hvor mye god forebygging kan hjelpe.

Småproblemer som ansatte klager over er ikke til å kimse av. Husk at alle små problemer kan utvikle seg til å bli store over tid. Ta derfor grep og vern om deg selv, medarbeidere og ansatte. Dersom du har noen spørsmål vedrørende effektivisering og optimalisering av arbeidsplasser er det bare å kontakte oss! Form/Funk stiller opp med mye kunnskap og gode råd slik at arbeidshverdagen blir bedre enn aldri før. Vårt mål? Alle skal glede seg like mye til å gå på jobb som det vi gjør!