Slik blir du flinkere til å bruke hev/senk skrivebordet


Hev/senk skrivebord kan gjøre mye for å fremme kontoransattes helse … i teorien. Problemet er bare at alt for få er flinke til å bruke funksjonen. Her er våre tips til å få fart på sakene.

slik bruker du hev/senk mer

Sitter du mye på jobb? Dersom man er dårlig på å variere arbeidsstillingen kan dette føre til belastningsskader, og i verste fall øke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Det å stå litt i løpet av arbeidsdagen aktiverer muskler i ben og rygg, noe som øker blodsirkulasjonen og forebygger belastningsskader.

Det å investere i hev/senk skrivebord til arbeidsplassen er et flott initiativ, men vi ser dessverre at få er flinke til å benytte seg av hev/senk funksjonen. Det er synd med tanke på helsegevinsten som går tapt. Så, hva må egentlig til for å øke bruken av hev/senk funksjonen til skrivebordet?

 

Les også: 5 tips til deg som sitter foran PC-en hele dagen

 

Gradvis endring av gamle vaner

Det skal lite til for å bedre den generelle helsa på jobb, og med en liten innsats kan belønningen være stor. Bare det å stå litt mer kommer du langt med. Enklere sagt enn gjort, kanskje? Er man vandt til å sitte seg gjennom arbeidsdagen blir det fort et tiltak å skulle reise seg med jevne mellomrom.

endre vanene på jobb og bruk hev/senk mer

Å endre vaner tar gjerne tid. For å bli flinkere til å stå ved skrivebordet kan du bruke noen små triks gjennom dagen som får deg på beina.

  1. Bruk mindre glass og kopper slik at du oftere må bevege deg for å hente påfyll av kaffe og andre drikkevarer.
  2. Er printeren i samme rom som deg? Hva med å flytte den slik at du må reise deg for å hente eventuelle papirer og dokumenter?
  3. Skriv en Post-it-lapp til deg selv og heng den nederst på skjermen din med en påminnelse om å stå litt mer.

Det tar tid å endre vaner, og ofte må man prøve og feile. Går det sakte fremover? Husk at litt er bedre enn ingenting.

 

Gjør hev/senk til en felles aktivitet

Gruppementaliteten rår. Vi følger flokken og gjør gjerne som de andre rundt oss. Sitter man i et åpent kontorlandskap vil det kanskje føles rart ut å være den eneste som velger å stå. Likevel vil det være motiverende for de rundt, dersom noen tar initiativ til å stå litt. Noen kontorgjenger inngår en avtale om at dersom én person reiser seg skal resten bli med. Dette er en super ting å enes om. Du slipper å være den eneste som husker på å reise seg gjennom dagen – det har blitt en gruppeaktivitet. Hvis du husker å reise deg i dag, er det noen andre som husker det i morgen.

 

Underlag som gjør det komfortabelt å stå

stå mer på jobb med riktig underlag

De av oss som sitter foran en skjerm hele dagen synes ofte det er mer komfortabelt å sitte enn å stå. Noen blir stive og støle av å holde seg oppreist, og andre merker plager i knær og hofter. Dersom underlaget er hardt og flatt er ikke dette så rart. Ved å tilrettelegge med teppebelagte gulv, avlastingsmatter og eventuelle balansebrett blir det mindre slitsomt å stå ved skrivebordet.

 

Les også: Slik velger du riktig skrivebord til kontoret

 

Riktig stilling for god ergonomi

For å unngå feilbelastning av nakke, rygg, skuldre, knær og hofter bør man konsentrere seg om holdningen sin og finne en ergonomisk måte å stå på. Ryggen skal være rett og vekten fordelt likt på begge bena. Du bør heller ikke ha for mye strekk i knærne. Underarmene kan hvile på bordplaten, og skuldrene dine skal slappe av. Når du skal skrive eller bevege musen bør du stå nærme skrivebordet for mindre belastning på nakke, skuldre og armer.

Mange pleier også å hvile vekten på det ene benet. Prøv å unngå dette da en slik stilling kun belaster en side av bein og hofter. Dette påvirker hele kroppens positur negativt, fra leddstillingen på anklene og helt opp til hodet.

 

Bruk av stoppeklokke og apper?

hvordan bruke hev/senk funksjonen på skrivebordet mer

I dag har de fleste av oss gjerne telefonen i nærheten til enhver tid. Det er mange som ser nytten i å installere apper som skal minne deg på å holde nye vaner og nå ulike mål. Noen lager konkurranser med kolleger, eller de blir selv motivert av teknologien. Andre føler mer irritasjon over slike påminnelser, og mener det forstyrrer arbeidsrytmen. Klarer du å motivere deg selv til å stå mer i løpet av arbeidsdagen er dette alltid den beste drivkraften. Men dersom du trenger litt ekstra motivasjon kan telefonen med apper og alarmer være til hjelp.

 

Les også: Derfor er belysning på kontoret så viktig

 

Smarte tidspunkt å heve skrivebordet  

For å gjøre det enklere å arbeide i stående stilling finnes det små knep du kan bruke. Å vite når du bør heve skrivebordet kommer du langt med. Er du flink til å heve bordet før små pauser, møter og lunsj vil det føles mer naturlig å starte arbeidet igjen stående. Avslutter du dagen med å heve skrivebordet vil du få en visuell påminnelse om at du bør stå mer, eller kanskje starte dagen stående?

Dersom bedriften ikke har investert i et hev/senk skrivebord er det kanskje på tide å vurdere nettopp det? Hos Form/Funk finner du flotte kontorbord i alle former og fasonger. Vi hjelper deg gjerne med å finne det perfekte valget for din arbeidsplass. Ta kontakt med oss for god veiledning og smarte tips.